Guma, latex a teď plast. Jak jsem začal s Pirelli SmarTUBE. - Jakub Truksa

Pláště Pirreli jsem na silničním kole začal vozit před více něž třema lety. Původně tak nějak na zkoušku. Postupně se ale dostaly na všechna má zapletená kola. To je ale zase jiný příběh. Dneska bych vám chtěl popsat to, co není vidět a nikdo nepozná, že to vozím. Mám rád technické inovace a také značky, které mají svůj vývoj a historii. Přesně to se mi líbí na Pirelli. Jsou to přeci pneumatiky z Formule 1 nebo Mistrovství světa v Rallye a to už něco znamená. U jedné novinky od Pirelli jsem ale byl trochu rozpačitý. Aspoň zpočátku. Jednalo se o duše SmarTUBE z termoplastu.

Vždy jsem vozil klasické gumové duše, tak jako všichni. Tam po desítky let žádná inovace nepřicházela a jediné, co se měnilo, byla tloušťka stěny duše, která ovlivňovala hmotnost a také náchylnost k defektu. První inovací pro mě tak byl až přechod na latexové duše. Ty byly nesrovnatelně dražší ale zároveň i lehčí a přitom méně náchylné na defekt. Nevýhodou byla nemožnost použití záplaty a také denní dofukování. Latexové duše velmi rychle ztrácí tlak, takže pumpička je hned váš nejlepší kámoš. A pak přišla novinka v podobě Pirelli SmarTUBE. 

SmarTUBE duše od Pirelli je vyrobena z materiálu nesoucího název termoplastový polyuretan, který by se dal hovorově nazvat jako opravdu odolný igelit. Když jsem ji měl poprvé v ruce, tak jsem nevěřil. Neskutečné lehká duše na digitální váze ukázala 34 gramů !!! To je méně než polovina toho, co vážila moje předchozí latexová duše a o klasické duši se ani nebavím (váží 3-4x tolik). Otázkou bylo jen to, zda to může fungovat. Musím přiznat, že jsem tomu nevěřil a pro jistotu si zabalil na první trénink dvě klasické rezervní duše.

Poprvé jsem tyto duše testoval letos na jaře v rámci tréninkového soustředění na Kanárských ostrovech. Spolu s nimi jsem nasadil i úplně nové pláště Pirelli P ZERO Race v šířce 28mm. Vše bylo nové, čisté a krásné - prostě připravené na první kilometry v teple. Nasazení nových duší bylo úplně snadné. Návod na krabičce byl dost blbuvzdorný. Jen je třeba dát si pozor a duši před vložením do pláště příliš nenafukovat. Stačí, aby v ní byla trocha vzduchu a duše chytla svůj budoucí tvar. Potom už ji nasazujete jako každou jinou duši, což umí snad každý správný cyklista. Poté už jen nafouknout a vyrazit. Jak už jsem říkal, na první vyjížďku jsem si vzal nedůvěřivě dvě klasické rezervní duše. To bylo jednou a naposledy. Po prvním dni jsem zjistil, že to asi bude fungovat a druhý den už vyrazil jen s jednou rezervní duší. A tentokrát už i rezerva byla Pirelli SmarTUBE. Její výhodou je totiž nejen její minimální hmotnost, ale také obrovská úspora místa v kapse nebo brašničce. Nakonec můžu říci, že za 14 dní ježdění po kanárských silnicích na rezervní duši nedošlo a pouze se vozila v kapse. Bez ohledu na povrch, který byl v horách místy dost náročný na obutí, na žádný defekt nedošlo. Velkým překvapením pak bylo i to, že duše skvěle držely tlak. Jednou za pár dní jsem tak nějak ze zvyku nasadil pumpu s manometrem, abych tlak zkontroloval. To je oproti latexu obrovská výhoda. Líbí se mi i to, že duše jsou i na pohled krásné. Žlutá barva Pirelli je skvělá a je tak škoda, že ji vlastně nikdo nikdy pořádně neuvidí.

V tuto chvíli mám na těchto duších najeto cca 3000 km bez jediného defektu. Jednou jsem za tu dobu měnil pláště a to za nový model Pirelli P ZERO Race 4S, ale duše zůstaly původní. Původní i nové pláště byly stejné šířky a i po přezutí tyto duše fungují bez jediného problému. Musím přiznat, že Pirelli SmarTUBE duše překonávají má původní očekávání. Lehké duše dodají vašemu kolu neskutečnou lehkost i zrychlení. To opravdu oceníte v kopcích, kde se každý gram na obvodu kol počítá.  

Za zmínku ještě stojí, že já používám lehký model SmarTUBE P ZERO. V nabídce je poté ještě zesílená verze Cinturato, která je trochu těžší, ale má extra zvýšenou odolnost proti defektu a je tak vhodná i například pro gravel kola.

 

Text a fotky: Jakub Truksa

 

PŘEJÍT NA DUŠE PIRELLI SMARTUBE >>>

© 2000-2024 Všechna práva vyhrazena, Cyklo Žitný, s.r.o. | Zásady cookies