Nino Schurter svým rekordním 34. vítězstvím ve Světovém poháru opět potvrdil, proč je považován za největšího z největších, GOAT. Zároveň šlo ale i o důležitý milník pro technologické inovace. Tento závod se totiž stal premiérou systému Flight Attendant ve Světovém poháru – a už po pátečním XCC přišel Nino s nápadem: chtěl funkci, která by udržela systém Flight Attendant ve stavu LOCK pro explozivní start, a následně by se automaticky přepnula zpět do režimu Auto, aby se mohl plně soustředit jen na závod.
Softwarový inženýr RockShoxu Grant Rudd se do toho pustil hned v sobotu večer – s pizzou v jedné ruce a kódem v druhé. Výsledkem byla nová funkce, která Ninovi umožnila nastavit systém tak, aby se po startu automaticky přepnul do režimu Auto, buď po uplynutí předem daného času, nebo po přejetí určité velikosti terénní nerovnosti – a to vše bez jakéhokoli dalšího zásahu jezdce. První testování proběhlo v jednu ráno v tichých ulicích Lenzerheide a v neděli ráno už měl Nino nový firmware na kole. Funkce “Launch Control” tak měla svou závodní premiéru pouhých pár hodin po svém vzniku.
Výsledek? Naprosto plynulý výkon, dominance na trati a historické vítězství.
„První šlápnutí je klíčové. Launch Control mi dovolí jet naplno hned ze startu, aniž bych musel myslet na odpružení.“
– Nino Schurter
Zkušenosti ze závodů Světového poháru posouvají vývoj dál a přináší reálné výhody všem, jak novým, tak stávajícím majitelům systému Flight Attendant. Co začalo jako závodní nástroj, se proměnilo ve skutečný game-changer pro jezdce všech úrovní. Nejnovější aktualizace přináší tři nové funkce:
Launch Control nastaví odpružení Flight Attendant do režimu LOCK – tedy uzamčeného stavu – pro maximální efektivitu při startu. Poté se systém automaticky přepne zpět do režimu Auto. Buď po uplynutí předem nastaveného času, nebo po přejetí nerovnosti, podle toho, co nastane dřív. Aktualizace je dostupná pro jezdce od 12. srpna.
Poznáte, že je Launch Control aktivní, když všech pět LED diod bliká červeně.
OPTIMALIZACE STARTU
Nastaví a udrží odpružení v uzamčené poloze pro maximální přenos síly hned od startovní čáry.
BEZ POTŘEBY ZÁSAHU
Po aktivaci přes AXS ovladač nebo tlačítko + na řídící jednotce vidlice už není třeba žádný další zásah během startu. Stačí aktivovat a jet.
NASTAVENÍ PODLE POTŘEBY
Nastav si čas vypnutí a citlivost na nerovnosti přesně podle svých potřeb a přejdi zpět do režimu Auto podle toho, co ti vyhovuje.
Když se závodníci rozhodnou pro hardtail, volí maximální efektivitu a přenos síly, ale stále potřebují pohodlí a kontrolu předního odpružení. A právě v tomto spojení efektivity a kontroly systém Flight Attendant vyniká.
Původně bylo potřeba mít pro fungování Flight Attendant vidlici i tlumič s tímto systémem a měřič výkonu nebo senzor šlapání do pedálů. S novou aktualizací Fork-Only (pouze vidlice) se Flight Attendant přizpůsobí i hardtailům – a konečně mizí dilema, jaké kolo vzít na daný typ trati. Jezdec tak získá to nejlepší z obou světů: lehký hardtail s maximálním přenosem síly v režimu Lock a pohodlím a kontrolou v režimech Pedal a Open.
Tato aktualizace míří i na kola jako Specialized Epic World Cup, kde společně vyvinutý tlumič SIDLuxe WCID Ultimate přináší efektivitu hardtailu s jemným dávkováním poddajnosti. A to vše v ultralehkém balení. Aktualizace je dostupná pro jezdce od 10. dubna.
![]() |
Měj plnou kontrolu nad systémem Flight Attendant prostřednictvím aplikace SRAM AXS, kde si vše přizpůsobíš do posledního detailu. Nechceš, aby se vidlice nebo celý systém (vidlice i tlumič) přepínal do uzamčené polohy Lock během jízdy v Auto režimu? Jednoduše aktivuj možnost Fork Lock Disabled (deaktivace možnosti uzamčení vidlice) nebo Lock Disabled (deaktivace možnosti uzamčení systému).
Nejnovější přidaná funkce v aplikaci – Pedal Disabled – umožňuje omezit systém v Auto režimu pouze na polohy Open a Lock. Aktualizace je dostupná pro jezdce od 12. srpna.
Proč by někdo chtěl vypnout režim Pedal?
Například trail a enduro jezdci často chtějí, aby přední vidlice zůstala co nejvíce konzistentní v terénu. Deaktivace polohy Pedal znamená, že vidlice zůstane většinu času otevřená, což přináší trakci a pohodlí při stoupání i sjezdech, a přepne se do uzamčené polohy Lock jen v případech, kdy je třeba maximální efektivita – třeba na hladkých výjezdech.
Může se to hodit při rychlém přechodu mezi režimy Open a Lock během krátkého výjezdu, nebo při přesunech po šotolině. Některé XCC tratě vyžadují spíše jednoduchý on/off přístup ke kompresi. Anebo jde jen o osobní preference. Ať je důvod jakýkoli, volba je jednoduchá – otevři si aplikaci SRAM AXS a nastav si preferované nastavení pro Auto režim podle sebe.
![]() |
![]() |
Nový Charger Race Day 2 Flight Attendant Upgrade Kit ti dává naprostou kontrolu, protože umožňuje přestavbu tvé vidlice SID nebo SID SL na elektronický tlumicí systém s automatickým třípolohovým nastavením komprese – Open (odemknutá), Pedal, Lock (uzamčená). S nejnovějšími funkcemi Flight Attendantu tento kit promění každý hardtail v chytré kolo s adaptivním odpružením, které se přizpůsobí každé situaci, od maximálních XC sprintů po maratonské výzvy.
VLASTNOSTI
![]() |
![]() |
Deluxe nabízí kompletní balíček: jednokomorový tlumič bez expanzní nádoby, který přináší všechny možnosti ladění pro precizní jízdní výkon, nízkou hmotnost a kontrolu dorazu při agresivním stylu jízdy. Díky nezávislému nastavení nízkorychlostní komprese si každý jezdec může vyladit chování modelu Deluxe Ultimate přesně podle svého stylu jízdy.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
DELUXE ULTIMATE | DELUXE SELECT+ | DELUXE SELECT | |
Tlumení | RCT | RL, RT | R |
Vzduchová komora | DebonAir+ Linear XL | DebonAir+ Linear XL | DebonAir+ Linear XL |
Hmotnost | 313 g | 313 g | 317 g |
Dop. MOC | 10 875 KČ | 435 € | - | - |
![]() |
Červená představuje rychlost, sílu a intenzitu závodů – a vidlice v červené barvě je vždy nepřehlédnutelná. Od roku 1989 hraje červená klíčovou roli v DNA značky RockShox, od ikonického loga až po nespočet vítězství na mistrovství světa s vidlicemi BoXXer.
![]() |
![]() |
Nyní se tato červená barva rozšiřuje napříč celou řadou Signature Series, jak u vidlic, tak u zadních tlumičů. Řada Ultimate tak dál nese odkaz závodního dědictví RockShox a přináší špičkový výkon v odvážné barvě Electric Red. Pro každého jezdce.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |